Szeretem a TASZ-t,
vagyis a Társaság a Szabadságjogokért jogvédő civil szervezetet. Azért szeretem
őket, mert gyakran választják ki teljes biztonsággal azokat az ügyeket,
amelyeket - sem jogvédőként, sem civil szervezetként - nem
érdemes pártfogásukba venni.
(Fotó: Szent Korona Rádió) |
Most éppen dr.
Ravasz Lászlót vették védő szárnyaik alá. Dr. Ravasz Lászlót a bírák fegyelmi
ügyeiben eljáró szolgálati bíróság 2012. március 29-én jogerősen elmarasztalta és bírói
tisztségéből történő felmentését indítványozta. A döntést a Kúria mellett
működő másodfokú szolgálati bíróság
helybenhagyta, így a bírót június 6-án fel is
mentették.
A TASZ úgy véli, hogy
Ravasz Lászlót azért sújtották ilyen súlyos
büntetéssel, mert „nyilvánosan fejtette ki véleményét a bíróságok
igazgatásáról, szervezeti kultúrájáról.” A
TASZ szerint a fenti büntetés alaptalanul korlátozza a szólásszabadságot. Azt
ugyan még ők is elismerik, hogy a bíró szólásszabadságának határai szűkebbek,
mint más állampolgároké, vagy a sajtóé, de véleményük szerint a bírósági szervezet
igazgatására vonatkozó kritika lehetőségétől senki, így a bíró sem fosztható
meg. A TASZ úgy gondolja, hogy a bíró szólásszabadságának az egyetlen –
másokéhoz képest - további korlátja az lehet, hogy az előtte folyamatban levő
ügyről ne fejthesse ki a véleményét az ítélethozatal előtt. Valójában a
korlátozások köre jóval tágabb, ugyanis a törvény szerint a bíró nem csak az
előtte folyamatban lévő ügyekről, hanem az általa, vagy bármely más bírói
testület által korábban tárgyalt ügyről sem nyilatkozhat. A jogvédők közleményükben idézik azokat a
kijelentéseket, melyeket Ravasz László tett a Magyar Hírlapban megjelent
írásában:„a bírósági szervezeti rendszer
jelenleg olyan válságban van, amely már a jogállami működést is veszélyezteti.
Hűbéri rendszer alakult ki a bíróságokon, és nem a legalkalmasabbak kerülnek
vezető pozíciókba. A felsőbb szinteken az ítéleteket gyakran olyan bírák
bírálják felül, akiknek a kompetenciáit az elsőfokú bírák vitatják". A TASZ szerint a jogkövetkezmények ahhoz
igazodnak, hogy a bíró éppen milyen véleményt fejt ki: ha dicséri a
szervezetet, akkor nem kell ilyen retorzióval szembenéznie. Majd hozzáteszik,
hogy „ha a bírósági igazgatást kritizáló bíró valóban megszegte a kötelességét,
tehát a szólásszabadság korlátozásának van legitim alapja, a büntetés akkor is
aránytalanul súlyos.
Nézzük meg, hogy a TASZ által
idézett mondatokon kívül még miket írt le Ravasz
László az említett cikkében. „A
felsőbb bíróságokon dolgoznak azok az 55-70 év közötti bírák, akiket még a Kádár-korszakban neveztek ki, és
ennek megfelelően szocializálódtak. Az előmeneteli rendszer hiányai miatt sok
esetben kontraszelektáltak. Sokan közülük MSZMP-tagok is voltak. Habitusuk nem változott az idők folyamán,
így most is hoznak olyan ítéleteket,
amelyeket „felsőbb hatalmak vagy érdekek diktálnak”. A felsőbb bíróságok
hozzák meg általában azon ítéleteket, amelyek nemigen felelnek meg a jogszabályoknak, és érezhető, hogy valamilyen politikai vagy egyéb érdek
játszhatott közre a döntés meghozatalánál.”… Az is igaz, hogy a 40-55 éves
generációban is vannak olyanok, akik hasonultak a kádárista felfogást képviselő bírákhoz, és ennek megfelelően
viselkednek és ítélkeznek. Ők általában már most vezetői poszton vannak
(tanácselnök, megyei elnökhelyettes, kollégiumvezető, városi elnök). Ezek az „új kádárista” bírák semmivel
sem jobbak, mint a régiek. Közülük is sokan voltak MSZMP-tagok. …Ha európai jogállamnak megfelelő magyar bíróságokat
akarunk, akkor ezeket a régi és új
kádárista bírákat kell eltávolítani az igazgatási posztokról, illetve
bizonyos részüket az egész bírói karból.
…A másodfokú bíróságokon és a Legfelsőbb Bíróságon sok alkalommal nem a jogszabályok alapján vizsgálják felül
az elsőfokú ítéleteket, hanem akként, hogy az igazgatási vezetők milyen
ítéletet várnak el tőlük…. Elég, ha a tanácselnök olyan bíró, aki kádárista habitusa miatt befolyásolható,
akkor ő már a beosztottjait is rá fogja venni a megfelelő magatartásra…. Így
valószínűsíthetően az igazgatási vezető és környezetének politikai és egyéb érdekeit tükröző ítélet fog születni. Ez
semmivel sem jobb, mint a
Kádári-rendszer volt…. Gyakran teljesen kiszámíthatatlanok a döntések,
mivel semmivel sem indokolható egyéni és
politikai érdekek alapján hozzák meg az ítéleteket…. Mindig a bírói
függetlenségre és szabad mérlegelésre fognak hivatkozni, amikor már régen nem
erről van szó, hanem hivatali hatalommal
való visszaélésről. Itt a kéz kezet mos elve érvényesül.”
Mindenek előtt szögezzük le, hogy a TASZ abban is téved, hogy a bírák szólásszabadságának egyetlen
korlátja az, hogy a bírósági ügyekről nem nyilatkozhatnak. A bírói törvény azonban
– mind a régi, mind az új – határozottan megtiltja a bíráknak nem csak azt,
hogy politikai pártnak tagjai lehessenek, hanem még azt is, hogy a nyilvánosság
előtt politikai állásfoglalást, nyilatkozatot tegyenek. Miként lehet Ravasz
László idézett mondatait másként értékelni, mint politikai állásfoglalásnak?
Helyesbítek, valójában a kijelentései nem csak politikai állásfoglalást, hanem
hovatovább bűncselekményt is megvalósítanak. A „hivatali hatalommal visszaélés”
ugyanis bűncselekmény, és aki másról ezt állítja, az legalábbis rágalmazást
követ el, méghozzá nagy nyilvánosság előtt, ami a rágalmazásnak már a
súlyosabban minősülő esete.
A Magyar Hírlapban
megjelent két részes cikke után Ravasz László rendszeresen fellépett a
kormányközeli médiumokban (Echo TV, Kossuth Rádió, m1), ahol rendszeresen
megismételte korábbi kijelentéseit. Ravasz
László cégbíró neve egyébiránt ismeretlen a magyar jogtudósok és
jogszociológusok körében: egyetlen, az igazságszolgáltatás reformjával
foglalkozó cikk, tanulmány vagy előadás nem fűződik a nevéhez.
És mit tesz Isten,
a kormányzati kommunikációban egyszer csak megjelentek állítások a "régi és új kádáristák"
befolyásáról, "egyes bírák és bírósági vezetők az egész országot irritáló
elkanászodásáról" és arról, hogy "fogytán van a jobboldali
szavazók türelme".
Úgy véli netán a
TASZ, hogy az a bíró, aki nagy nyilvánosság előtt egyfelől egyértelmű politikai
tartalmú kijelentéseket tesz, másfelől bizonyíthatatlan állításaival kollégáit
rágalmazza, nem tett meg mindent annak érdekében, hogy megfosszák bírói
tisztségétől? Valóban az ilyen bíró szólásszabadságát kell védelmezni? A
fegyelmi vétséget elbíráló szolgálati bíróság indokolásában igen helyesen
kitért arra, hogy a Ravasz által leírt negatív jelenségek, negatív
színben feltüntetett személyek jól felismerhetően egyfajta politikai rendszerhez, világnézethez, gondolkodáshoz
kötődnek, de ugyanúgy felismerhető a cikkeket jegyző bíró politikai hovatartozása is.
Végezetül annyit, hogy a TASZ megengedően fogalmazva
feltételezi, hogy esetleg, ha netalán tán, ha mégis „megszegte volna az
igazgatást kritizáló bíró a kötelességét, vagyis a szólásszabadság korlátozásának
van legitim alapja, a büntetés akkor is aránytalanul
súlyos.”
Kedves TASZ!
Ez a mondat olyan, mint amikor a vádlottak úgy védekeznek a tárgyaláson, hogy
„én ott sem voltam, de egyébként is ő ütött először”. A magyar nyelv
ismeretében bizton állítható, hogy a bíró nem az igazgatást kritizálta, hanem
politizált. És mindegy, hogy milyen irányban, mert neki a törvény alapján tilos
nyilvánosan politizálnia. A törvényről ugyan lehetne vitát
nyitni, a konkrét esetről azonban nem. Ja, és kedves TASZ! Mégis milyen
büntetést tartana megfelelőnek? Talán egy kis tockost a buksijára, hogy többé
ne politizáljon és ne is rágalmazzon?
(A cikk olvasható a Hir24-Blog24-JogÁsz rovatomban is.)
(A cikk olvasható a Hir24-Blog24-JogÁsz rovatomban is.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése