Fotó: Szolnoki Napló |
Az országgyűlés előtt fekszik az „Alaptörvény második
módosítása” címmel a bírák nyugdíjazásának újabb szabályozása. Ennek röviden az
a lényege, hogy a bírói nyugdíjkorhatárt az Alkotmánybíróság által
törvénysértőnek minősített 62 évről 65 évre emelnék. Ez a módosító javaslat ugyanakkor
azt is tartalmazza, hogy 62 éves életkor feletti bíró nem tölthet be vezetői
tisztséget.
Handó Tünde, az Országos Bírósági Hivatal elnöke a
„bíróságok álláspontját megismerve” számos észrevételt fűzött az Alaptörvényt
és a bírák jogállásáról szóló törvényt módosító javaslatokhoz, ezeket
szeptember 18-án megküldte Navracsics Tibornak.
Indítványai között vannak olyanok, melyek első látszatra
kedvezőeknek tűnnek a bírák számára. Az igazi kérdés persze az, hogy azok a
javaslatok, amelyek nagyon tetszetősnek ígérkeznek, valójában is azok-e.
Handó Tünde nem tartja elfogadhatónak a módosító
javaslatnak a vezetői életkorra vonatkozó indítványát. Véleménye szerint
diszkriminációt jelent az, hogy míg egy bíró 62 éves kora után is alkalmas
arra, hogy ítélkezzen, ugyanakkor arra már nem tekintik alkalmasnak, hogy
vezető legyen. Azzal viszont egyetért, hogy 62 éven felül már senki ne
kaphasson határozott idejű vezetői kinevezést, arra hivatkozva, hogy a 65 éves
nyugdíjkorhatárra figyelemmel egy 6 évre szóló vezetői ciklusnak egy ennyi idős
bíró csak a felét tudná kitölteni. Melyek ezek a határozott időre szóló vezetői
kinevezések? A bírósági elnökök, elnökhelyettesek, kollégiumvezetők, vagyis az
úgynevezett igazgatási vezetők. Egyúttal azt javasolja, hogy a tanácsvezető
bírákra – akiknek a kinevezése határozatlan időre szól – ez a szabály ne
vonatkozzon. És természetesen ne vonatkozzék ez a szabály sem a Kúria, sem az
Országos Bírósági Hivatal elnökére – így tehát őrá magára sem. Ez utóbbit vajon
miért nem tekinti diszkriminációnak?
Fotó: Híradó.hu |
Kétségtelen, hogy Handó Tündének a vezetőkre utaló
indítványa pozitívumként értékelhető. Bár nem mondja ki, de tulajdonképpen a
visszamenőleges jogalkotást sérelmezi. A beterjesztett törvénymódosítás
elfogadása ugyanis azt jelentené, hogy aki ma igazgatási vezető, az egyszerűen
elveszítené ezt a tisztségét pusztán azért, mert betölti a 62-ik életévét.
Tehát, ha valakit mondjuk 59 éves korában 6 évre szólóan kollégiumvezetővé
kineveztek, annak három év elteltével fel is út, le is út, mehet beosztott
bírónak az eddig általa vezetett kollégiumba. Vajon miért? Csak nem azért, mert
a jelenlegi régi, rutinos vezetőket folyamatosan le akarják cserélni? Sok más
magyarázatot erre én nem találok.
De lépjünk tovább. Handó Tünde javaslata ezt is
tartalmazza, idézem: „a felmentett bírák által indított perekben felmerült
eltérő jogértelmezésre is figyelemmel elengedhetetlen a bírói szolgálati
jogviszony jogellenes megszüntetésének megállapítása esetén követendő eljárás
pontos törvényi szabályozása, jelenleg ugyanis nincs részletes szabályozás a
bírói álláshely pályázat nélküli betöltésének eljárási rendjéről”.
Kedves Handó Tünde, de mennyire hogy van. A bírák
jogállásáról szóló törvény nem olyan, mint a Büntető törvénykönyv, ahol nem
lehet analógiát alkalmazni. Itt bizony egész nyugodtan lehet. Ha egy bírót,
mondjuk, alkalmatlanság miatt felmentenek tisztségéből, és ezért ő munkaügyi
bírósághoz fordul, és ott megnyeri a pert, akkor a köztársasági elnök köteles őt
kinevezni. Méghozzá a munkaügyi bíróság döntése alapján. Erre jó néhány esetben
volt is már precedens. Akkor most mi is a gond? A munkaügyi bíróságok eddig –
ha jól tudom – hét esetben döntöttek kényszernyugdíjazott bírák visszahelyezéséről.
Miért ne lehetne ugyanezt a szabályt alkalmazni mindazokra a bírákra is, akiket
jogellenesen tettek lapátra? Semmi mást nem kellene tenni, mint a mélyen
tisztelt Köztársasági Elnök úrnak szignót kanyarítani újbóli kinevezésükre. Mi
köze ennek pályázatokhoz, vagy a pályázat nélküli kinevezésekhez? Az égadta
világon semmi.
Azt az ötletet sem nagyon értem, hogy ha az OBH elnöke
terjeszti fel a javaslatot a köztársasági elnökhöz, akkor erre miért csak abban
az esetben kerülhet sor, ha a kinevezési javaslat a szolgálati jogviszony
megszűnését követő hat hónapon belül megszületik. A hetedik hónapban miért nem?
Csak nem azért, mert például a fővárosban el sem képzelhető, hogy a munkaügyi
bíróság hat hónapon belül jogerős döntést hozzon? Azok a kollégáim, bocsánat, volt
kollégáim, akik júliusban nyújtották be kereseti kérelmüket a Fővárosi
Munkaügyi Bírósághoz, most, október elején kapták meg azt az értesítést, hogy
ügyeik a Fővárosi Ítélőtáblára kerültek, egyelőre pusztán abból a célból, hogy
az ítélőtábla kijelölje az eljáró bíróságot. Két hónap tehát már eltelt, és még
azt sem tudják, melyik bíróság fogja tárgyalni perüket. Még ha az eljáró
bíróságot kijelölő döntés nagyon hamar meg is születne, újabb egy hónap
bizonyosan eltelik addig, amíg ügyük a tárgyaló bíró elé kerül. Feltételezzük –
némi jóindulattal – hogy soron kívül letárgyalják ezt az igen „bonyolult”
munkaügyi pert, és még belátható időn belül írásba is foglalják. Ekkor már a
negyedik, de inkább az ötödik hónap végén járunk. Az Országos Bírósági Hivatal
jogi képviselője már két, a bírák visszahelyezését kimondó ítéletet
megfellebbezett. Bízvást számíthatunk arra, hogy ezt a többi hasonló ügyben is megteszi.
Az iratokat tehát fel kell terjeszteni a másodfokú bírósághoz. És ott már nem
is kell az időhúzásra játszani ahhoz, hogy gond nélkül elteljen a hatodik hónap
is. És akkor? Akkor egy 63 éves bírónak újra kellene pályáznia? És akkor már
semmi, de semmi akadálya nem lenne annak, hogy ne fogadják el a pályázatát.
Erre mondják, hogy „ögyes”!
Handó Tünde nem feledkezik meg a kényszernyugdíjazott
bírák anyagi helyzetének ellehetetlenüléséről sem, mert mély empátiával
viseltetik volt kollégái iránt. Hivatkozik az ügyészi törvényre, mely szerint hat
havi átlagilletményének megfelelő összeg illeti meg az ügyészt, amikor nyugdíjba
vonul (vagy vonultatják). Ezen kívül a felmentés bizonyos eseteiben, vagyis
csaknem mindig, az ügyészeket még végkielégítés is megilleti: a korábbi
szolgálati viszonyuk időtartamától függően 1 és 8 hónap közötti időre járó
átlagilletmény.
Az ügyészekről szóló törvény rendelkezéseire hivatkozva
az OBH elnöke azt javasolja, hogy a nyugdíjazott bírák háromhavi
alapilletményüknek megfelelő összeget kapjanak. Miért éppen a felét, mint az
ügyészek? Új matematikai képlet született: „egy öreg” bíró egyenlő egy fél
„öreg” ügyésszel?
Handó Tünde azt is javasolja, hogy amennyiben a bíró
szolgálati viszonyát jogellenesen szüntették meg, akkor 6 havi illetményének
megfelelő összeget kapjon. Ez a szépen körülírt megoldás azokra a bírákra
vonatkozik, akiket 62 éves korukban nyugdíjaztak, időközben azonban az
Alkotmánybíróság visszamenő hatállyal megsemmisítette a felmentésük alapjául
szolgáló rendelkezést. Ilyenkor a bíró – elvileg – kétféle megoldás közül
választhat: kérheti a munkaügyi bíróságtól, hogy helyezze vissza az állásába,
avagy ehelyett kártérítést kérhet. Az Alaptörvényt módosító törvényjavaslat
azonban 65 évben rögzíti majd a bírói nyugdíjkorhatárt. Vagyis, ha a lapátra
tett kolléga 64-65 éves, akkor mire a perére sor kerül, a munkaügyi bíróság már
nem lesz abban a helyzetben, hogy visszahelyezhesse őt az állásába. Na,
ilyenkor kaphat 6 havi fizetésének megfelelő összeget. Ez esetben viszont nem
jár neki semmiféle kártérítés (elmaradt munkabér), valamint az őt egyébként fél-ügyészként
megillető 3 havi összeg sem.
Kedves volt munkaügyi bírósági Elnök Asszony! Mi a
helyzet a Munka Törvénykönyvével? Abban ugyanis azt olvastam – bár ehhez Ön
sokkal jobban ért, mint én – hogy a munkaviszony jogellenes megszüntetése
esetén a munkaügyi bíróság akár 12 havi átlagilletményt is megítélhet, nem is
beszélve a kártérítés, vagyis a kiesett munkabér kamatokkal növelt összegéről.
Csak nem újabb diszkriminációban tetszik gondolkodni? Ha
ügyész volnék, a szolgálati viszonyom alapján 14 havi fizetésemet kaphatnám
meg. Ha, mondjuk, esztergályos volnék, a felmentésem óta eltelt és a munkaügyi
bíróság majdani döntéséig még hátralévő idő alapján mintegy 18 havi
jövedelmemmel számolhatnék. De hát én csak egy buta, öreg, kényszernyugdíjazott
bíró vagyok, nem érek többet 6 havi fizetésemnél. Megértem. Hiszen mindössze 40
évet húztam le az igazságszolgáltatásban.
Azok a kollégák, akik nem indítottak munkaügyi pert,
Öntől kérhetik a hat havi illetményüknek megfelelő összegű kártérítés
kifizetését. Ennek fejében viszont le kell mondaniuk minden további igényük
érvényesítéséről. Vagyis utóbb, a 3 évi elévülési időn belül hiába
indíthatnának még munkaügyi pert a nem szabályos felmentés okán, ettől így - 6
havi jövedelmük fejében - megfosztják őket. Persze, ha - az Ön javaslatára figyelemmel
- amúgy sem kaphatnának ennél többet, akkor akár le is mondhatnak minden
további jogos igényükről.
Nagyrabecsülésemet fejezem ki beadványának ama része
iránt, amelyben bizonyos feltételek megléte esetén egy fajta
„nyugdíj-kiegészítésként” működő szolgálati pótlék bevezetését javasolja. A
kilátásba helyezett összeg is nagyon tetszetős. Azt azonban bizonyára Ön is
tudja, hogy ez az ötlet enyhén szólva nem eredeti. A bírák évtizedek óta kérik
ezt a szolgálati pótlékot arra tekintettel, hogy szakmai életük során a bírói
hivatás mellett gyakorlatilag semmiféle más jövedelemszerző tevékenységet nem
folytathattak. És ez a kérésük évtizedek óta süket fülekre talál. Miből
gondolja kedves Elnök Asszony, hogy éppen most, a Fidesz által ebbe a
kétségbeejtő gazdasági helyzetbe lavírozott ország parlamentje fog ezen
változtatni?
De ha mondjuk – Önre való tekintettel – mégis elfogadnák
ezt az indítványát (nem fogják), akkor vajon miért kellene a bírónak az erre
vonatkozó kérelmét évente megújítania? Mi indokolja azt, hogy javaslata szerint
évente kell hatósági bizonyítványt beszerezniük arról, hogy nem váltak
büntetett előéletűvé, hogy nem tiltották el őket a foglalkozásuk szabályaitól,
hogy nem folyik ellenük büntetőeljárás? Mellesleg milyen „egyetemi jogi végzettséghez kötött
foglalkozástól eltiltás hatálya alatt állhat”egy nyugalmazott bíró, ha úgysem
kaphat szolgálati pótlékot, akkor, ha bármilyen kereső tevékenységet folytat?
Végig tetszett ezt legalább logikailag gondolni? Ha meg a nyugdíjazott bírákról
azt feltételezzük, hogy vénségükre kezdenek el bűnöző életmódot folytatni,
ugyan tessék már, akár évente belenézni a bűnügyi nyilvántartóba, ne már
szegény nyugdíjasoknak kelljen állandóan hatósági bizonyítvány után
szaladgálniuk.
Azt meg végképp
nem értem az Ön javaslatában, hogy milyen hatósági bizonyítvány igazolná azt,
hogy a bíró nyugdíjas korában sem tagja egyetlen politikai pártnak sem, és nem
is folytat politikai tevékenységet. Ez a kikötés aztán végképp érthetetlen
előttem. Miért ne nyithatná ki végre a száját az a bíró, aki évtizedekig
hallgatásra volt kötelezve? Hiszen többé már nem ítélkezik! Döntéseit már nem
befolyásolhatja politikai szimpátiája, vagy ellenszenve! Mostantól magánember,
nyugdíjas, azt mond, olyan véleményt formál, amit és amilyet akar. Ja, hogy
akkor nem tetszenek fizetni? De vajh miért nem?
Nem inkább azt
szolgálja ez az évenként megújítandó kérelem, hogy jövőre pártunk és kormányunk
azt mondhassa, drága volt bíró elvtársak, üres a kassza? Igen, tudjuk, járna
Önöknek az a szolgálati pótlék, de hát sajnos… Ugye megértik, erre nem tudunk
keretet biztosítani. Elfelejtettük betervezni a bíróságok költségvetésébe ezt a
tételt. Majd talán jövőre... Addigra Európa motorja leszünk, de addig is
tessenek új hűtőt és mosógépet venni, hogy felpörögjön a gazdaság!
Mai ismereteim
szerint az eredeti módosító törvényjavaslatot az Országgyűlés Alkotmányügyi
Bizottsága mindössze a 6 hónapi illetménynek megfelelő átalány-kártérítés
elfogadásával javasolta kiegészíteni.
Azzal, hogy az
Országgyűlés az újabb bírói nyugdíjkorhatár bevezetését az Alaptörvény 2. számú
módosító javaslataként kívánja elfogadni, elejét veszi annak, hogy az
Alkotmánybíróság ismét beleszólhasson a törvényhozó akaratának megvalósításába.
Kérdés, vajon Luxemburg és Strasbourg is elhallgattatható-e ezzel? Kérdés az
is, vajon Handó Tünde mire számított, mit tudott már akkor, amikor módosító
javaslatait elkészítette? Alig hiszem, hogy ne látta volna előre oly szépen
kidolgozott ötleteinek jövőjét. Ennek tudatában akár nagyvonalúbb is lehetett
volna.
Időhúzás,
porhintés, szemfényvesztés. Ez a mai „demokratikus jogállam”.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése