Az úgy kezdődött, hogy Handó Tünde, ma az Országos Bírósági Hivatal
(OBH) vezetője, korábban a Fővárosi Munkaügyi Bíróság elnöke a
kényszernyugdíjazott bírák ügyében tett nyilatkozatában sajnálatát
fejezte ki amiatt, hogy „nagy tekintélyű bírók olyan
kezdeményezésekkel élnek, ami jogi nonszensz. Én óva inteném ezeket a
kollégákat attól, hogy ilyen akciókba kezdjenek, mert csak a saját
szakmai tekintélyüket ássák alá”.
(Handó Tünde az OBH elnöke. Fotó: Richpoi) |
Az együttérző sajnálkozásra az a nyílt levél
szolgáltatott okot, amelyben a „nagy tekintélyük” dacára elbocsátott
bírák azt kérték a köztársaság elnökétől, hogy közjogi aktussal
semmisítse meg a 62 éven felüli bírák kényszernyugdíjazásáról szóló
felmentéseket, mivel az Alkotmánybíróság megsemmisítette a felmentések
alapjául szolgáló törvényhelyeket.
Ha viszont közjogi aktust emlegetni „jogi nonszensz”,
akkor jöjjenek egyenként a munkajogi perek! Hogy ki és milyen alapon
döntött így, azt most nem firtatnám, elismerve, hogy fineszes volt az,
aki ezt kitalálta. Akkor ugyanis már köztudott volt, hogy mintegy
százötven bíró a strasbourgi bírósághoz fordult. Mint ahogy az is
köztudott, hogy az Emberi Jogok Európai Bírósága csak akkor fogad be egy
kérelmet, ha a kérelmező már minden hazai jogorvoslati fórumot
kimerített. Ezért a bírák közül senki sem merte megkockáztatni, hogy
kihagyja ezt a lépést, tehát szép engedelmesen egyenként benyújtották
keresetüket a munkaügyi bíróságokhoz.
(Handó Tünde a Fővárosi Munkaügyi bíróság elnökeként | Fotó:Honéczy Barnabás) |
Felmerült azonban a kérdés, vajon egy ilyen különleges
esetben ki vagy kik legyenek az alperesek? A bírákat – mint ez köztudott
– az Országos Bírósági Hivatal felterjesztését követően a köztársasági
elnök nevezi ki. Ugyanakkor az egyéb munkáltatói jogokat – a kinevezés
és a felmentés kivételével – annak a bíróságnak az elnöke gyakorolja,
ahová a bírót beosztották.
Jogilag teljesen logikus volt, amit az egyre kisebb
tekintélyűnek degradált bírák gondoltak, nevezetesen, hogy a munkajogi
pernek mindazon jogi személyek alperesei, amelyeknek szerepük van a
kinevezési/felmentési folyamatban. Perelték tehát a köztársaság elnökét
(némelyek az elnöki hivatalt, hiszen a felmentésről szóló okiraton az ő
ügyszámuk szerepelt, ráadásul a hivatal is önálló költségvetési szerv),
az Országos Bírósági Hivatalt és természetesen a saját bíróságukat.
Nos, nem csoda, hogy ismét hirtelen tovább zsugorodott a
bírói tekintély! Az OBH sietve benyújtotta ellenkérelmét, közölve, hogy
őt aztán nem lehet perelni, hiszen ő „csak postás” az ügyben (no persze
ők ennél kifinomultabb „jogi” érveléssel éltek). A bírák jogállásáról
szóló törvényre hivatkozva azt azért mindenesetre leszögezték, hogy a „felperes
keresetét az 1992. évi XXII. törvény rendelkezéseire alapítja.
Tekintettel arra, hogy a felperes jogviszonyának megszüntetésekor
hatályos Bjt. 222. § a jogellenes megszüntetés jogkövetkezményei
tekintetében nem engedi alkalmazni a Munka törvénykönyve szabályait, a
kereseti követelés jogalapja megalapozatlan”.
Itt már egy kicsit azért felhorgadt bennem a mindent
elsöprő jogi indulat. Nemcsak azért, mert a keresetét senki sem
alapította az OBH által idézett rendelkezésekre. Mindenki az
Alkotmánybíróság döntésére hivatkozott. Hanem főként azért, mert az
OBH-nak sikerült odáig süllyednie, hogy a jogalapot merészelte vitatni.
Mindezt az Alkotmánybíróság döntése után. A jogalapot azokban a
munkaügyi perekben, amelyeket ő maga kényszerített rá több mint száz
bíróra.
Az igazi poén azonban még csak most következik. A
Köztársasági Elnöki Hivatal ellenkérelmében kifejtette, hogy a
köztársasági elnök határozata közjogi aktus, és nem
munkáltatói intézkedés. Bravó! Mostanra rá tetszettek jönni? Hiszen mi
ezt mondtuk már júliusban, mi a „nagytekintélyű” bírák, amikor azt
kértük a köztársasági elnöktől, hogy közjogi aktussal semmisítse meg a korábbi – immáron alkotmányellenessé vált – közjogi aktusát.
(Fotó: Blikk) |
Azok a szegény, naiv kollégáim, akik nem voltak résen,
és úgy gondolták, hogy mind a három alperest joggal perlik, áldozatául
estek az OBH és a Köztársasági Elnöki Hivatal „nagyvonalúságának” is.
Ugyanis egyik „nem alperes” sem röstellt perköltséget kérni. Azt már fel
sem merem vetni, hogy a „nem alperes” hivatalok vajon miért bíztak meg
ügyvédeket – a KEH ifjabb dr. Balsai Istvánt (!), az OBH a dr. Pap és
Kozma ügyvédi irodát – e rendkívül bonyolult ügyben a perbeli
képviseletükkel. Netán saját kebelbéli jogászaik túlterheltek lettek
volna, ha százötven perben kellene képviselniük munkáltatójukat? Értem
én. Csak a munkaügyi bíróságokat lehetett ennyi értelmetlen, fölösleges
perrel terhelni. No meg akkor hogyan is követelhetnének néhány tízezer
forint perköltséget? Legalább fizessenek azok az immár nyugdíjas
renitens bírák, akik megsértett jogaikért harcba-perbe merészelnek
szállni!
A történetnek azonban még messze nincsen vége. Az
előzmény nélküli joggyakorlatot sikerült még egy újabb kanyarral
cifrázni. A bírák jogállásáról szóló törvény (Bjt.) felelőtlen
jogalkotóinak annak idején nem volt elegendő fantáziájuk ahhoz, hogy
előre lássák, eljő majd a kor, amikor tömegesen bocsátanak el
jogellenesen bírákat. Ezért most gyorsan ki kellett találni, hogy hiába
nyeri meg a bíró a munkaügyi pert a jogalap tekintetében, ott,
ugyanabban a perben nem kérhet kártérítést. Még mit nem! Gyorsan
előrángatjuk hát a Bjt. – amúgy nem az ilyen esetekre kitalált –
szabályait. Ezek segítségével a munkaügyi bíróság elutasíthatja a
kártérítési igényeket azzal, hogy idő előttiek. Tessék előbb a
munkáltatóhoz fordulni, hisz a Bjt. alapján kötelező az egyezkedés.
(Kép: Seobaglyak) |
Amikor tehát a jogalapot illetően jogerős lesz a
munkaügyi bíróság döntése, be lehet nyújtani a kárigényt a saját
bírósághoz. A munkáltatónak hatvan napja van, hogy válaszoljon, és
hatvan nap után, ha majd nem tetszik a válasz – erről vannak előzetes
sejtéseim –, akkor lehet a kárigénnyel újra munkaügyi bírósághoz
fordulni. Persze ott már észnél kell lenni, hiszen a kárigény
elutasított része után 8 százalék illetéket, no meg a nagyvonalú alperes
esetleg tetemes perköltségét is meg kell fizetni.
Voltaire már idejekorán megírta: „Veszélyes dolog, ha az embernek igaza van valamiben, amiben a hivatalos szervek tévednek.”
(Kép: IMGACE) |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése