Saját blogomra ritkán írok „élménybeszámolót”, most mégis úgy érzem,
kivételt kell tennem. Nem csupán azért, mert nekem, mint résztvevőnek maradandó
élményt nyújtott az Újlipótvárosi
Klub Galériában rendezett könyvbemutató és az annak kapcsán kialakult izgalmas
beszélgetés, hanem mert úgy gondolom, mások számára is fontos lehet mindaz, ami
ott elhangzott.
Philip Zimbardo A
Lucifer-hatás című - nemrégen az Ab Ovokiadónál megjelent - művének jogi lektorálásában magam is részt vettem.
A szerző egy
amerikai szociálpszichológus, 1968 óta a Stanfordi Egyetem professzora, akit igazán
ismertté az 1971-ben elvégzett börtönkísérlete tett. Ha jogilag talán nem is, etikailag
a kísérlet bizonyára vitatható. Nem véletlen, hogy azt hat nap után félbe
kellett szakítani. De erről majd később.
A kísérlet
lényege a következő volt. A kéthetesre tervezett börtön-szimulációs kísérlethez
újsághirdetés útján kerestek résztvevőket azzal, hogy napi 15 dollárt fizetnek
nekik. Az önként jelentkezők közül olyan fiatal férfiakat választottak ki –
huszonnégyet – akiket egészségesnek és pszichésen is kiegyensúlyozottnak
találtak. Ezt a kiválasztott csoportot azután teljesen véletlenszerűen
osztották szét foglyokra és börtönőrökre.
A Stanfordi
Egyetem alagsorát rendezték át „börtönné”. Az őrök mindössze annyi eligazítást
kaptak, hogy az ő felelősségük a börtön rendeltetésszerű működése, ezt
bármilyen módon elérhetik, egyetlen kivétellel: nem alkalmazhatnak fizikai
erőszakot. A rabok semmiféle eligazítást nem kaptak. Mindössze annyit mondtak
nekik, hogy tartózkodjanak otthon és majd behívják őket. Ez a „behívás” azonban
úgy zajlott, hogy valódi rendőrök jelentek meg a kísérletben résztvevő „rabok”
lakásán és megbilincselve, szirénázó rendőrautókon szállították be őket a Palo
Altói rendőrőrsre, majd onnan az egyetemen berendezett börtönbe.
És itt térnék ki
arra, hogy vajon jogilag, illetve etikailag elfogadható módon kezdődött,
illetve folyt-e ez a kísérlet. Mindenekelőtt szögezzük le, hogy formailag –
jogásznyelven: dogmatikailag – számos bűncselekményt követtek el a „rabok”
sérelmére. Az például, hogy a rendőrök megbilincselve elvitték ezeket a
fiatalembereket, elvileg legalábbis személyi szabadság megsértésének bűntette
lenne. A kísérlet későbbi fázisában is bűncselekmények sorozata valósult meg a
„rabok” sérelmére, kényszerítés, testi sértés, stb.
Kép: http://www.femina.hu/terasz/3_botranyos_emberkiserlet_amin_felhordult_a_vilag |
Ugyanakkor a
büntetőjog szerint nem valósul meg bűncselekmény, ha az egyébként bűnösnek
ítélhető cselekménybe a sértett beleegyezett. Ezek a fiatalemberek önként
vállalták, hogy részt vesznek egy börtönkísérletben. Azt is tudták, hogy ők
játsszák majd a rabok szerepét. Azt viszont senki nem közölte velük előre, hogy
igazi rendőrök igazi bilincsben és igazi rendőrautókkal szállítják majd őket a
kísérlet színhelyére. Vajon az úgymond sértettek beleegyezése magába foglalta-e
ezeket a körülményeket is? Vagy azokat a további atrocitásokat, amiket a
„börtönőröktől” kellett elszenvedniük?
Én úgy gondolom,
hogy igen. Ha valaki azt vállalja, hogy rabot alakít egy kísérletben, számolhat
mindazzal a következménnyel, ami ezzel a szereppel együtt jár. Hiszen egy
focista is tudja amikor a pályára lép, hogy felrúghatják, szándékosan
elgáncsolhatják úgy, hogy akár súlyos
sérülést is szenvedhet. Mindebbe ő maga hallgatólagosan beleegyezik. Vagyis
jogilag a kísérlet során sem követtek el bűncselekményt. De az legalábbis
erősen vitatható, hogy etikailag elfogadható-e a kísérlet indításának és
lefolytatásának ez a módja.
De nézzük meg
dióhéjban, mi is történt a továbbiakban. Ahogy teltek a napok, a „börtönben”,
az őrök egyre durvábbak és kíméletlenebbek lettek, a foglyokon pedig egyre
súlyosabb érzelmi, lelki zavarok mutatkoztak. Az őrök időnként a WC használatát
is megtagadták a raboktól, így azok kénytelenek voltak a cellájukban
elhelyezett vödröket használni. Gyakori volt, hogy a rabokat őreik
meztelenségre kényszerítették, vagy megvonták tőlük az élelmet.
A kísérlet hamar ellenőrizhetetlenné,
és a rabokra nézve veszélyessé kezdett válni az őrök jelentős részének
szadizmusa és a foglyok pszichés traumája miatt. Néhány nap után a külső
szemlélő számára az is nyilvánvalóvá vált, hogy a „börtönigazgató” szerepét
játszó Zimbardo maga is elveszítette azt a képességét, hogy a kísérlet vezetőjeként
az események tárgyilagos megfigyelője maradjon. Ő maga is csak egy kívülálló személy
erőteljes hatására volt hajlandó a hatodik napon félbeszakítani a két hétre
tervezett kísérletet.
Az amerikai
képviselőház jogügyi bizottsága számára készített jelentésében Zimbardo a saját
kísérletét a következő szavakkal jellemezte:
„Hat
nap elteltével véget kellett vetnünk a játékbörtönnek, mert amit láttunk,
iszonyatos volt. Többé már nem volt nyilvánvaló sem számunkra, sem a legtöbb
kísérleti személy számára, hogy hol végződnek ők és hol kezdődnek szerepeik. A
többség valóban „rabbá” vagy „börtönőrré” vált, és többé
nem voltak képesek tisztán különbséget tenni a szerepjátszás és saját személyük
között. Viselkedésüknek, gondolkodásuknak és érzéseiknek szinte minden
aspektusában drámai változások következtek be. Nem egészen egy hét alatt a
bebörtönzés élménye (időlegesen) elmosta az egész addigi életük során tanult
dolgokat; felfüggesztette az emberi értékeket, kikezdte az énképüket, és az
emberi természet legtorzabb, legközönségesebb, legpatologikusabb oldala került
felszínre. El kellett borzadnunk, amint láttuk, hogy egyes fiúk („őrök”) úgy
kezelnek másokat, mintha hitvány állatok lennének, örömüket lelik a kegyetlenségben,
miközben mások („foglyok”) szolgálatkész, engedelmes, dehumanizált gépekké
váltak, akiket csak a menekülés, a saját egyéni túlélésük, valamint az őrök
ellen halmozódó gyűlöletük foglalkoztatott.”
Mi volt a célja, és mi volt az
értelme Zimbardo munkájának?
Valószínűleg mindannyian, akik
olvastuk, olvassuk, vagy olvasni fogjuk Zimbardo könyvét vagy akár csak ezt az
írást – hogy el ne feledjem, a könyv alcíme „Hogyan és miért válnak jó emberek
gonosszá?” – úgy gondoljuk: velünk ez nem történhet meg. Mi, hétköznapi emberek
nem válhatunk ilyen könnyen „gonosz cselekmények elkövetőié, vagy mások
szenvedésének közönyös, tétlen szemlélőjévé”. Zimbardo könyve előszavában
megfogalmazza írásának pozitív üzenetét: „mindannyian nagyobb valószínűséggel
látjuk meg a gonoszságot, emeljük fel a szavunkat és teszünk ellene, ha értjük,
hogyan és miért jön létre”.
Paul Gustave Doré: Lucifer letaszítása |
Több hasonló kísérlet is volt, pl. az áramütéses, és egészen meghökkentő kísérletek mutatták ki pl. az emberek többségében lakó konformizmust, tekintélytiszteletet.
VálaszTörlésSajnos nem sikerült eljutnom az említett könyvbemutatóra. Nagyon érdekelt volna mindaz, ami ott elhangzott.Ráadásul számomra aktualitása van, mert éppen egy olyan ügyben kell majd véleményt nyilvánítani, ahol a helyzetnek bizony meghatározó ereje volt.
VálaszTörlésKedves Orosházi Józsefné!
TörlésÉn is sajnálom, hogy nem tudott eljönni, tényleg érdekes volt. Azt azonban úgyis tudja gyakorlatból, hogy a bíróságok nem úgy értékelik a "helyzet nyomását", mint a pszichológusok. Legfeljebb - jó esetben - némi enyhítő hatást tulajdonítanak neki. Így volt ez Amerikában is, amikor az Abu Ghraibban elkövetett cselekményekről ítélkeztek.
Igen, ez valóban így van, de adott esetben egy történés jobb megértéséhez mégiscsak hozzájárulhat. Különösen, amikor egy konkrét ügyről van szó, korlátozott számú szereplőkkel - mind a sértetti, mind a gyanúsítotti oldalon.
VálaszTörlésEgyébként az említett kísérletről készült egy film is, meglehetősen falkavaró, bár nem Oscar-díjas színvonalú.