A 2012-es év jogállammal ellentétes döntéseinek részletesebb ismertetését a szakma és a politika iránt különösen érdeklődő olvasóimnak ajánlom.
Az év végének közeledte arra inspirálja az embert, hogy
valamiféle összegzésre adja a fejét. Egyben ugyanis másképp látjuk, vajon mit
éltünk át az elmúlt egy esztendő alatt. Én a Nol. hu cikkeiből mazsoláztam és
magam is elhűltem.
A jog területén az események rendkívül nagy száma
óhatatlanul szükségessé teszi, hogy valamiféle rendező elvet alkalmazzunk. Ez a
rendező elv most az lesz, ami talán a legjellemzőbb volt a 2012-es évre: hány
esetben, és milyen okokból került szembe a magyar jogalkotás és jogalkalmazás
az európai- és az alapvető emberi jogokkal. Nagyon jellemző az is, hogy
hányszor próbálta a magyar kormány semmibe venni a nemzetközi szerződésekben
vállalt kötelezettségeit, hányszor és miként próbált ellenállni a jogállami
követelményeknek.
Kíséreljük meg némileg időrendbe tenni a történteket.
(Kép: templomdomb.hu) |
Januárban az Emberi Jogok Európai Bírósága segélykiáltást
küldött a magyar szakszervezetekhez, mert nyolcezer panasz érkezett hozzájuk a fegyveres és rendvédelmi szervek hivatásos állományú
tagjait megillető, korhatár előtti
szolgálati nyugdíjak megadóztatása miatt. Azt kérték, hogy csak a
szakszervezetek képviseljék valamennyi panaszost.
Ugyancsak
januárban indultak meg Magyarország ellen a kötelezettségszegési eljárások
a jegybanktörvény, az igazságszolgáltatási reform és az
új adatvédelmi hatósággal kapcsolatos sarkalatos törvény miatt. Brüsszel már
korábban figyelmeztette Magyarországot, hogy a jegybanktörvény nem garantálja a
nemzeti banknak a politikától való függetlenségét és ezzel megsérti az EU
Alapszerződésének 130. cikkét. Az uniós alapszerződés 130. cikkét sértő magyar
esethez hasonlóan súlyos szabályszegést gazdasági és pénzügyi területen 2004 óta
egyetlen más tagállam sem követett el.
Az igazságszolgáltatással
kapcsolatos kötelezettségszegési eljárást a bírák és ügyészek megváltoztatott
kötelező nyugdíjkorhatára - 70 évről 62 évre történt csökkentése - váltotta ki,
valamint az, hogy egyetlen személy dönt az igazságszolgáltatást érintő minden
fontos kérdésben, beleértve a bírák kinevezését is.
Az uniós szerződések – az EU
működéséről szóló szerződés 16. cikke és az alapjogi charta 8. cikke -
megkövetelik az adatvédelmi hatóságok függetlenségét. Magyarországon azonban a
kormány olyan hatalmat kap az adatvédelmi hivatal felett, amely e
szerződésekkel összeegyeztethetetlen.
Bár a jogállamot alapjaiban
valószínűleg nem rendíti meg, de azért – könnyű kitérőként – megemlítjük, hogy
az Európai Bizottság felszólította más országok mellett Magyarországot is, hogy
„számolja fel az uniós állatjóléti előírások végrehajtásában tapasztalható
hiányosságokat”, konkrétan tiltsa be a
hagyományos ketreces tojótyúktartást. Bármilyen komolytalannak is tűnik ez a
probléma, azt azért érdemes tudni, hogy Brüsszel a szegény tyúkok jólétének
védelme mellett elsősorban a piaci verseny torzítása ellen emelt szót.
A
sajtószabadsággal foglalkozó brüsszeli munkacsoport megállapította, hogy
Magyarországon több a korlátozás, mint bárhol az Európai Unióban, valamint azt
is, hogy túlságosan „erős” a magyar Médiatanács.
Orbán Viktor
januárban (még) nem volt hajlandó elfogadni sem a bírák nyugdíjkorhatárával,
sem a jegybank függetlenségével kapcsolatos kifogásokat. A kormányfő szerint az Európai Bizottságnak kell bizonyítania,
hogy a nyugdíjkorhatár azonnali és radikális – hetvenről 62 évre történő –
csökkentése diszkriminatív elemeket tartalmaz. Orbán az intézkedést a
nyugdíjrendszer egységesítésével magyarázta, ami sem szakmai, sem politikai
bírálói szerint nem fedi a valóságot.
(Kép: http://balaton.network.hu) |
Februárban a Velencei Bizottság nyolc magyar sarkalatos törvényt vizsgált. Legelőször
a bíróságról és a vallásszabadságról, majd a parlamenti választásokról,
az információs szabadságról, az alkotmánybíróságról, az ügyészségről, a nemzetiségekről
és a családvédelemről szóló törvényeket vette górcső alá. Az összehasonlítás
kedvéért: hasonló felülvizsgálati eljárásokat Albániával,
Örményországgal, Azerbajdzsánnal, Bosznia-Hercegovinával, Grúziával,
Moldovával, Montenegróval, Ukrajnával, Szerbiával és Oroszországgal szemben
folytatott a Velencei Bizottság.
A magyar fél februárban
küldte meg válaszlevelét az Európai Bizottság kifogásaira. A bírák
kényszernyugdíjazásával kapcsolatban a magyar kormány azt javasolta, hogy majd egyéni alapon meghosszabbíthatják a bírák megbízatását.
Egyúttal azt is kifejtették, hogy a bírósági reformról alkotott aggályok
megalapozatlanok. Az adatvédelmi hivatal függetlensége kérdésében a kormány
nyitott a törvénymódosításra, amennyiben ezt a bizottság szükségesnek tartja. Egyelőre
viszont nem enged a jegybank elnökének esküje és fizetése ügyében. A
médiaügyekkel kapcsolatban kifejtették, hogy a Klubrádió ügyével azért nem
kívánnak foglalkozni, mert e kérdésben éppen bírósági eljárás zajlik, és –
úgymond - nem akarnak nyomást gyakorolni a bíróságra.
A magyar állam is perelt az Európai
Bíróságon. A pert azért indította, mert álláspontja szerint Szlovákia uniós
jogot sértett, amikor megtagadta a beutazást Sólyom Lászlótól, a korábbi
köztársasági elnöktől.
(Kép: http://www.programturizmus.hu) |
Márciusban
készítette el a luxemburgi bíróság főtanácsnoka azt a szakvéleményét, amelyben
javasolta az Európai Bíróságnak, hogy utasítsa el a Szlovákia elleni magyar
keresetet. Álláspontja szerint ugyanis az államfők utazásai a diplomáciai
kapcsolatok területére tartoznak. Ezeket pedig a nemzetközi jog, nem pedig az
uniós jog szabályozza.
A bíróságokon már ebben a hónapban
kész helyzetet teremtettek azzal az ürüggyel, hogy ha megvárnák a
kötelezettségszegési, vagy az alkotmánybírósági eljárást, akkor bírói és
vezetői posztok maradnának évekig betöltetlenül. Ezért több mint negyven bírói
helyre írtak ki pályázatot – miközben a még fel sem mentett bírák szabadságukat
töltötték.
Eközben Navracsics Tibor a
bíróságokról és a bírákról szóló törvények módosítására tett javaslatot, mely
szerint növelné az Országos Bírói Tanács és csökkentené az Országos Bírósági
Hivatal elnökének hatáskörét. Nem véletlenül, hiszen a Velencei Bizottság
szakértői keményen bírálták a magyar igazságügy átalakítását. Jelentésük
szerint a törvény és az általa létrehozott igazgatási szervezet köszönő viszonyban is alig van a jogállamiság
elveivel.
(Kép: http://www.alternativenergia.hu) |
Áprilisban
Martonyi János külügyminiszter „homályos státusúnak” nevezte a Velencei
Bizottságnak az igazságszolgáltatási reformmal kapcsolatos jelentését, szerinte
ugyanis az nem a szervezet hivatalos
álláspontja. Martonyi szegény akkor még azt hitte, hogy lesznek
hiteltárgyalások az IMF-el, ezért bizakodóan nyilatkozott arról, hogy ha lesz
is Európai bírósági eljárás Magyarország ellen, az nem akadályozza majd a
hiteltárgyalások megkezdését.
Időközben
készültek a hivatalos dokumentumok a kényszernyugdíjazott bírák felmentéséről.
De a bírák is léptek: az Alkotmánybírósághoz és az Emberi
Jogok Európai Bíróságához is beadványt juttattak el, s mindkét helyen a
diszkrimináció tilalmára hivatkoztak. A kormány pedig azzal hárította el
magáról a felelősséget, hogy a bírák szolgálati viszonyát az alaptörvény
átmeneti rendelkezése, valamint a bírák jogállásáról szóló törvény átmeneti
rendelkezése szabályozza, és a kabinetnek semmilyen hatásköre nincs arra, hogy
egy hatályos jogszabály rendelkezéseit felfüggessze. Ugyanakkor utaltak arra is,
hogy az Alaptörvényben foglalt január 1-jei időponthoz képest a június 30-i
dátum fél év átmeneti időt biztosít a felkészülésre és a bírák pótlásának
előkészítésére.
(Kép: http://granderoma.blog.nepsport.hu) |
Májusban a 2004-ben megalakult Igazságszolgáltatási Tanácsok Európai Hálózata,
melynek alapítói között volt a magyar Országos Igazságszolgáltatási Tanács (OIT), az
újonnan létrejött Országos Bírói Tanácsnak viszont rendes tagság helyett csak
megfigyelői státuszt biztosított. A testület ugyanis rendes tagként csak azokat
az államokat fogadja be, amelyekben a kormánynak nincs közvetlen befolyása az
igazságszolgáltatás működésére. Az európai bírói kar – amelyet igazán nem lehet
azzal vádolni, hogy bármilyen politikai befolyás alatt állna – ha áttételesen is,
de elmarasztaló ítéletet hozott a magyar állammal szemben.
Ebben a hónapban
tárgyalt először az Alkotmánybíróság a bírák alkotmányjogi panaszáról. A testület ülésén az ügy kapcsán heves,
személyeskedéstől sem mentes vita folyt. Több, a Fideszhez közelállóként számon
tartott alkotmánybíró szerint a legjobb az lenne, ha a kérdést levennék a
napirendről, míg mások – akik ugyancsak a jobboldallal jelöltjeként kerültek a
testületbe – támadták az előadó bíró által készített határozattervezetet.
Ugyancsak májusban az Európai Bíróság ítélete nyomán a
magyar adóhatóságnak vissza kellett utalnia a vállalkozások részére több mint
250 milliárd forint jogosulatlanul visszatartott áfát.
(Kép: http://www.varosikikoto.hu) |
Júniusban a kormány részben kapitulált: elfogadták a velencei Bizottság kifogásainak
döntő részét és késznek mutatkoztak az igazságszolgáltatás
függetlenségét fenyegető bírósági reform szinte összes fontosabb elemének
visszavonására. Június 1-jén az Országgyűlés
alkotmányügyi bizottsága terjedelmes módosító csomagot nyújtott be az eredeti
törvényjavaslathoz. Ez gyakorlatilag az Áder-féle bírósági reform kudarcának
beismerése volt, hiszen a velencei bizottság csaknem minden észrevételét
beépítették a jogszabályokba. Kivételt képez az OBH elnökének az a joga, hogy az
eljárások gyorsítására hivatkozva továbbra is áthelyezhet ügyeket, bár némi
garanciális korlátozást e szabályhoz is fűztek. Már csak a bírák kényszernyugdíjazásából nem engedtek.
Az Európai
Bizottság megindította a Magyarország elleni
két kötelezettségszegési eljárást az EU Bíróságánál a bírák kötelező
nyugdíjazásának, valamint az adatvédelmi felügyelő hatóság függetlensége
megsértésének ügyében. Bár ez utóbbi kérdésben az időközben megtörtént magyar
törvénymódosítás nyomán a bizottság tapasztalt előrelépéseket, de úgy véli,
hogy a korábbi intézmény elnökének elbocsátása továbbra is uniós jogba ütközik.
A jegybanki függetlenség témakörében azonban a bizottság jelezte, hogy a
kilátásba helyezett magyar jogszabályi változtatások elfogadása esetén kész
elállni az eljárás harmadik, bírósági szakaszának megindításától.
Az Európai Bizottság további három
új kötelezettségszegési eljárást is indított:, a kiskereskedelmi válságadó, a telekom-adó és a cafeteria, vagyis a
SZÉP-kártya és az Erzsébet-utalványok miatt. Ezeket az ügyeket az EB azért
indította meg, mert elemzésük szerint az adók és a kérdéses jogszabályok
hátrányos megkülönböztetést jelentenek az unió más tagállamaiból származó
vállalatokkal szemben, és előnyben részesítik a magyar cégeket. A bizottság
felszólította Magyarországot arra is, hogy szüntesse meg a pálinka teljes körű
jövedékiadó-mentességét.
Amennyiben Brüsszel elmarasztalja
Magyarországot, az államnak - természetesen az adófizetők pénzéből - kamatostul
kell majd visszafizetnie a válságadót a cégeknek.
Június végén Navracsics Tibor még
mindig nem értette, miért „ragaszkodik annyira” az Európai Bizottság a
kötelezettségszegési eljárásokhoz mind a bírák nyugdíjazása, mind pedig az
adatvédelmi ombudsman ügyében, hiszen szerinte az ezekkel kapcsolatos kételyek
jelentős részét már sikerült eloszlatniuk.
A parlament júniusban fogadta el az
új Büntető Törvénykönyvet, bár az csak 2013. július 1-jével lép hatályba.
Addigra talán sikerül majd a törvényalkotóknak megérteniük, hogy miért
tiltakozik az UNICEF, az ENSZ gyermekjogi szervezete a büntethetőségi határnak
– bizonyos esetekben - 12 éves korra történő leszállítása miatt. Az UNICEF
szerint az új Btk. büntethetőségi korhatárra vonatkozó rendelkezése több ponton
ellentétes az ENSZ gyermekjogi egyezményében foglaltakkal.
(Kép: http://sarkad.hu) |
Júliusban
sikerült végre az Alkotmánybíróságnak dűlőre jutnia a bírák
kényszernyugdíjazásának kérdésében. Kimondták, hogy alkotmányellenes a bírák
nyugdíjazásának szabályozása, ezért a törvényt - a hatálybalépés napjára visszaható
hatállyal - megsemmisítették. Orbán Viktor azonban azonnal közölte: "a rendszer
marad", a kormány a kitűzött céljait el fogja érni. Hozzátette: a kormány
a tervek szerint néhány napon belül javaslatot tesz a parlamentnek az
alaptörvény, a bíróságokról szóló jogszabály és a nyugdíjtörvény közötti
összhang megteremtésére. (Nem így történt. Ez sem.)
Ugyanekkor döntött az Európai
Unió Bírósága: soron kívül fogja lefolytatni a magyar bírák
kényszernyugdíjazása miatt folytatott kötelezettségszegési eljárást. Szinte
ezzel a döntéssel egy időben Áder János elutasította a nyugdíjazott bírák azon
kérését, hogy vonja vissza felmentésüket.
(Kép: utazz.blogter.hu) |
Augusztusban született meg az első
ítélet egy, a bírákra kényszerített munkaügyi perben. A bíróság első fokon
kimondta, hogy az államfő jogellenesen mentett fel egy kényszernyugdíjazott
bírót. Az ügy pikantériája az volt, hogy a
beperelt törvényszék és az OBH képviselője először egyezségi ajánlatot tett.
Azt javasolták, hogy a felperes bírónővel közösen kérjék a per szüneteltetését
mindaddig, amíg az AB döntése miatt szükséges jogszabályváltozás megtörténik,
illetve az Európai Bíróság is állást foglal ebben a kérdésben. A bírónő azonban
nem fogadta el az ajánlatot, ezt követően az alperesek ügyvédje úgy
nyilatkozott, hogy bár nem vitatja a kereset jogalapját, de álláspontja szerint
nem lehet helyreállítani a bíró szolgálati viszonyát.
Navracsics Tibor közben ismételten
arról nyilatkozott, hogy „törvényhozási
megoldásban gondolkoznak”.
Az Európai
Bizottság nem feledkezett meg a média- és sajtószabadság kérdéséről sem. Aggasztónak
tartották azt a jogi csatát, amit a Klubrádió vív frekvenciájáért a
bíróságokon. A Médiatanács nem késlekedett a válasszal: „Magyarországon senki sem akadályozza egyetlen rádió
működését sem. A médiapiacon felmerülő vitás ügyek jogállami keretek között, a
jogállami intézményrendszer működése által nyerhetnek megoldást. Ha ez nem így
volna, azt bárki jogosan kifogásolhatná.”
És hogy más területen is növeljük
hazánk jó hírnevét, kiadtuk Azerbajdzsánnak Safarovot, az azeri baltás
gyilkost, aki egy örmény tanulótársa megöléséért kapott jól megérdemelt
büntetését töltötte Magyarországon. Safarov hazatérve – mint azt előre sejteni
lehetett volna - elnöki kegyelemben részesült és azonnal szabadlábra helyezték.
(Kép: http://www.gkrte.hu) |
Szeptemberben
Navracsics Tibor igazságügyi miniszter alkotmány- és törvénymódosító javaslatot
terjesztett be, amely szerint a bírák kötelező nyugdíjkorhatárát 62-ről 65 évre
emelnék fel. A "Magyarország Alaptörvényének második módosítása" című
javaslat szerint "a bíró szolgálati jogviszonyát a hatvanötödik életévének
betöltésével kell felmentéssel megszüntetni". Vezető beosztást viszont 62
év feletti bíró már nem tölthet be. Mindez természetesen a Kúria és az Országos
Bírósági Hivatal elnökére nem vonatkozik. A 65 éves korhatár a bírákon túl az
ügyészekre, közjegyzőkre, bírósági végrehajtókra és igazságügyi alkalmazottakra
is kiterjedne. Ezt a tervezetet azonban a végszavazás előtt visszavonták.
Szeptemberben nyújtotta be az
Országos Bírósági Hivatal fellebbezését az augusztusban hozott munkaügyi
bírósági ítélet ellen is, amellyel két bírót visszahelyezetek bírói
tisztségükbe. A munkaügyi bíróság ennek ellenére további hasonló döntést hozott
egy újabb perben. Nem fogadta el ugyanis az OBH jogi képviselőjének azon hivatkozását,
miszerint az alaptörvény alapján a munkaügyi bíróságnak nincs módja visszahelyezni
a bírót eredeti tisztségébe.
(Ferenczy Károly: Október) |
Októberben a
bíróságok hat bírót helyeztek vissza nem csak bírói tisztségükbe, hanem korábbi
vezetői beosztásukba is. Kötelezték továbbá a munkáltatókat a bírák elmaradt
illetményének megfizetésére.
A Velencei Bizottság (VB) – szöges
ellentétben azzal, amit a kormányzat
kommunikált - továbbra is súlyos kritikákat fogalmazott meg a módosított bírósági
törvényekkel kapcsolatban, mert azok egy része továbbra sem felel meg a
jogállami követelményeknek. Az ügy-áthelyezési rendszer még módosított
formájában sem biztosítja a törvényes bíróhoz való jogot. A VB kifejezetten aggályosnak találja a
kényszernyugdíjazott bírák helyzetét. A testület szerint a vonatkozó
alkotmánybírósági határozat nyomán megalkotandó jogszabályi
rendelkezéseknek lehetővé kell tenniük, hogy a kényszernyugdíjazott
bírákat - amennyiben erre igényt tartanak - automatikusan visszahelyezzék
korábbi pozíciójukba.
(Fotó: http://www.delmagyar.hu) |
Novemberben az unió elmarasztalta Magyarországot a bírák kényszernyugdíjazása
miatt. A nyugdíjkorhatár leszállítása és az ennek alapján történő elmozdítás ellentétes
az uniós joggal, tehát Magyarország uniós jogot sértett – mondta ki ítéletében az
Európai Unió Bírósága. A verdikt leszögezi, hogy a magyar bírákra vonatkozó
nyugdíjkorhatár radikális leszállítása az életkoron alapuló, nem igazolható
hátrányos megkülönböztetésnek minősül. Megoldásként pénzügyi
kompenzáció, vagy a bírák hivatalba történő visszahelyezése merülhet fel. A luxemburgi
döntés végrehajtását figyelemmel kíséri a bizottság, és ha úgy ítéli meg, hogy
Magyarország nem hajtja végre az ítéletet, akkor újra keresetet indíthat.
Orbán Viktor ekkor tette közkinccsé azonnal
nevetségessé vált hasonlatát: "Régen
láttam olyat, hogy a döglött kutyát fejbe vágják". A miniszterelnök
szerint az Európai Unió bírósága a magyar bírák nyugdíjazásáról szóló
ítéletével egy olyan jogszabályról hozott döntést, amely nem létezik, azt
ugyanis a magyar Alkotmánybíróság már korábban megsemmisítette. Értékelése
szerint így az ügyben semmilyen új helyzet nem alakult ki, most, hogy az
európai bírósági döntés megszületett, a magyar kormány javaslatot fog tenni a
parlamentnek a bírói nyugdíjazás kérdésének újraszabályozására.
Mivel érdemi intézkedés még mindig
nem történt, a bírák által indított munkaügyi perek folytatódtak. A munkaügyi
bíróság újabb négy bíró ügyében kötelezte a törvényszéket, mint a bírák
munkáltatóját, hogy tegye meg a bírák kinevezéséhez szükséges intézkedéseket a
Köztársasági Elnöki Hivatalnál, továbbá fizesse meg a bíráknak a tárgyalás időpontjáig
elmaradt illetményüket.
(Kép: http://foltbolt.hu) |
Decemberben a
Fővárosi Munkaügyi Bíróság 14 kúriai bíró ügyében hozott első fokon ítéletet,
valamennyiük visszahelyezéséről döntve. A Kúria elnöke nem kívánt fellebbezni
az ítélet ellen, hanem kezdeményezte a bírák ismételt kinevezését. A főbíró
attól nem zárkózott el, hogy kényszernyugdíjazott munkatársai tanácselnökként
dolgozzanak tovább, de ennél magasabb vezetői posztba viszont senkit nem venne
vissza.
Ebben a hónapban született első
ízben olyan tartalmú munkaügyi ítélet, amelyben a bíróság hatályon kívül
helyezte a köztársasági elnök azon határozatát, amellyel egy törvényszéki bírót
életkora miatt 2012. december 31-i hatállyal felmentett tisztségéből. A nem
jogerős ítélet egyúttal kötelezte a munkáltatót, hogy a bírót változatlan módon,
azaz eredeti posztján foglalkoztassa tovább. A bíróságok eddig többnyire csak
azt mondták ki, hogy helyre kell állítani a kényszernyugdíjazattak bírói
szolgálati viszonyát. Egyes esetekben viszont az a döntés született, hogy a
bírót eredeti posztjára kell visszahelyezni. Az államfő határozatának
érvényességét eddig még egyetlen perben sem vonták kétségbe.
Handó Tünde, az OBH elnöke hét idén nyugdíjazott bíró újra-kinevezése
érdekében Áder János köztársasági elnökhöz fordult.
(Kép: http://www.hazipatika.com) |
Karácsony előtt közvetlenül, amikor a
parlament már nem ülésezett, Navracsics Tibor benyújtotta a 9598. számú
törvényjavaslatot „az egyes
igazságügyi jogviszonyokban alkalmazandó felső korhatárral kapcsolatos
törvénymódosításokról”. A parlamentnek 2013. január 6-áig döntenie kell a
javaslatról, hiszen az Európai Bizottság ezt a határidőt szabta meg
Magyarország számára a bírák helyzetének rendezésére.
Ha a képviselők a karácsonyi szünetben nem is, én megpróbáltam értelmezni
a javaslatban megfogalmazott három lehetőséget. Ez persze érthető, hiszen
minket, bírákat érint, ők viszont csak szavaznak róla.
Első
lehetőség: a kényszernyugdíjazott bíró kéri a visszahelyezését. Visszahelyezik,
de nem tölthet be vezető beosztást, a törvény hatálybalépésétől számított 30
napon belül le kell mondania a nyugdíjáról (mindenki másnak ezt csak július
1-jétől kell megtennie). Ez esetben megtérítik a kimaradt jövedelmét,
kivéve azt, ami máshonnan megtérült.
Második
lehetőség: a bíró kérheti, hogy „rendelkezési állományba” helyezzék. Ez esetben
ítélkezési tevékenységet nem végezhet, természetesen vezető sem lehet,
szabadságot és cafeteria juttatást nem kaphat, jövedelme pedig a vezetői pótlék
nélkül számított illetményének 80%-a és a nyugdíjának a különbözete. Ugyanakkor
az OBH elnöke hivatalból, vagy a bíróság elnökének kezdeményezésére három évenként - legfeljebb
két évre - beoszthatja ítélkezési feladatra az utolsó beosztási helye szerinti
bíróságra, vagy olyan más bíróságra, ahonnan lakóhelyére naponta vissza tud
utazni. Ha munkavégzésre osztják be, akkor az őt megillető – vezetői pótlék
nélküli – illetménye és a nyugdíja különbözetére, illetve költségeinek
megtérítésére jogosult.
Harmadik lehetőség: ha a
bíró felmentésére az AB határozattal megsemmisített törvényhely alapján
került sor, és nem kéri a visszahelyezést, 12 havi átlagilletményt kap átalány-kártérítésként.
(Kép: http://thenextweb.com)
A cikk megjelent a Galamus.hu oldalán január 5-én
|
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése