Áder János kissé alábecsüli az alaptörvényt, midőn azt saját munkaköri
leírásává degradálja. Ezt a bornírt ötletet azért találta ki, hogy elhitesse az
ő népével: nem mérlegelhette, hogy aláírja-e az alaptörvény negyedik
módosítását. Még azt is hozzátette: „az
államfők az alkotmányra teszik le esküjüket”, és ebből vonta le a munkaköri
leírásra vonatkozó frenetikus következtetését.
mno.hu |
Kedves Elnök Úr! Nem kellene
néha-néha elolvasni azt a fránya alaptörvényt? Szájer József nem azért fáradozott
egy hosszú vonatozás alatt, hogy Ipad-jébe vésse a gránitszilárdat, hogy azután
a legilletékesebb közjogi méltóság bele se nézzen. (Ha szegény Steve Jobs ezt
az Ipad-es gránitügyet megérhette volna!) Ön, Elnök úr, meg viccet csinál az
egészből.
Belátom, régen tetszett elvégezni a jogi kart, de azért munkajogot abban az
időben is tanítottak. Ha nem is ezt a ma hatályos remekművet. Ráadásul abban a
rövid időben, amíg az MTA Szociológiai Kutatóintézetében dolgozni méltóztatott,
az Országgyűlés törvényalkotó munkája volt az Ön kutatási területe. Abba pedig
csak beletartozik, hogy egy adag államfő mikor mit tehet egy-egy törvénnyel, ha
az az Alkotmányba ütközik. Ha emlékszik még rá Elnök Úr, régen így hívták azt,
amit ma alaptörvénynek becézünk.
Akkor azért röviden ismételjük át, mi is az a munkaköri leírás. Az bizony
még csak nem is része a munkaszerződésnek, mindössze egy tájékoztató
dokumentum. A munkáltató egyoldalúan készíti el, így bármikor egyoldalúan meg
is változtathatja. Jelentősége mindössze annyi, hogy ha Önt, mondjuk, gépírónak
alkalmazzák, csak a gépírói munkakört köteles ellátni, és nem kötelezheti a
munkáltatója arra, hogy egyúttal mossa is fel a mellékhelyiségeket.
monsignore.hu |
Ön arra hivatkozott, hogy a „munkaköri leírásában” az szerepel: „az alaptörvényt, vagy annak módosítását a
kézhezvételtől számítva öt napon belül alá kell írnia, és el kell rendelnie a
hivatalos lapban való kihirdetését, így semmilyen mérlegelési lehetősége nincs,
nem küldheti vissza az Országgyűlésnek, nem fordulhat az Alkotmánybírósághoz.”
Most akkor idéznék
az alaptörvényből egy részt, ami, ezek szerint, meglepetésként hat majd Önre:
„Az elfogadott Alaptörvényt és az Alaptörvény
módosítását a megalkotására vonatkozó, az Alaptörvényben foglalt eljárási
követelményekkel való összhangjának vizsgálatára megküldheti az
Alkotmánybíróságnak, az elfogadott törvényt az Alaptörvénnyel való
összhangjának vizsgálatára megküldheti az Alkotmánybíróságnak, vagy
megfontolásra visszaküldheti az Országgyűlésnek.”
balatonfuredma.hu |
Igen, igaza van Elnök Úr, ez a jogi nyelv kissé
bonyolult, megpróbálom lefordítani. Ez kétségtelenül már az új szöveg, de még
ez is lehetővé teszi, hogy eljárási hiba esetén a köztársasági elnök az
Alkotmánybírósághoz forduljon. Jelzem, ezt mások már meg is tették.
Valószínűleg az Ön figyelmét elkerülte, hogy az utolsó pillanatban benyújtott
módosító indítványoknál nem volt lehetőség a parlamenti nyilvános vitára. Ez
pedig meglehetősen súlyos eljárási hiba. Ha másért nem, hát pusztán ezért
lépnie kellett volna. És akkor egyetlen szót sem ejtettünk a tartalomról.
Ön azt is mondta az Önnel készült interjúban: „nem tartja
szerencsésnek, ha egy államfő a nemzet
lelkiismeretének tekintené magát”. Miért is nem?
Vegyük már megint elő az alaptörvényt? Idézem: „Magyarország
államfője a köztársasági elnök, aki
kifejezi a nemzet egységét, és őrködik
az államszervezet demokratikus működése felett.” Mi ez, ha nem az, hogy az elnök bizony az állam „lelkiismerete”.
Ez a legfőbb dolga. Ezt tartalmazza a „munkaköri leírása”.
Ellentétben Önnel, én nem nagyon szeretek Sólyom Lászlóra
hivatkozni, mégpedig azért nem, mert sajnos túl későn vette észre, hová vezet,
hová vezetett a Fidesz uralma. Jobb lett volna, ha még aktív államfőként
ismerte volna fel a veszélyt. De ez persze nem azt jelenti, hogy Sólyom szakmai
tudását, szakmai tekintélyét kétségbe vonnám.parameter.sk |
Tisztelt Tanult Barátom!
A jó jogász arról ismerszik meg, hogy pontosan tudja, egy adott állításban
egy-egy szónak mekkora jelentősége van. Mit is mondott Sólyom annak idején? Mit
nem vizsgálhat az Alkotmánybíróság, illetve az államfő? A legitim módon elfogadott módosítást. Ezt az ici-pici jelző
elkerülte az Ön becses figyelmét. Vagyis nem hogy nem sértett volna törvényt,
ha „hallgat elődjére, Sólyom Lászlóra és megvétózza a kihirdetést”, hanem ellenkezőleg,
éppen akkor járt volna el alkotmányos kötelezettségének megfelelő módon.
Azt persze nem
tudom, hogy a szárnyaszegett Alkotmánybíróság befogadta volna-e az elnöki
indítványt. Szerencséjükre Ön megkímélte őket e súlyos döntés felelősségétől.
Megértem. Jobb az, ha az ember a saját kiválasztottjaiban sem bízik meg
teljesen. Néha még azok is képesek szakmai döntéseket hozni, azt pedig „mi
Fideszesek”, nem szeretjük. Jól láttuk ezt a legutóbbi napokban, amikor Orbán
Viktor a „Legfelsőbb Bíróságot” vonta felelősségre egy neki nem tetsző bírói
döntés miatt. Valószínűleg elfelejtette, hogy már megszüntette ezt az
intézményt és kirúgta annak elnökét.
hell.blog.hu |
Ma ugyanis a legmagasabb bírói fórumot -
kérem, súgja meg neki - Kúriának hívják. Azt már meg sem említem, hogy
ugyancsak elfelejtette, amit a hatalmi ágak szétválasztásáról valaha tanult.
Félek, hogy erre már Ön is csak nagyon haloványan emlékszik.
Ha egyáltalán.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése