massispost.com |
Kivételesen kezdjük
a történetet a végével. A
Transparency International Magyarország, az atlatszo.hu, a Budapest Intézet, a
K-monitor, a Társaság a Szabadságjogokért és más civil szervezetek kiléptek a
KIM által szervezett antikorrupciós munkacsoportból. Döntésüket
azzal indokolták, hogy a közérdekű adatközlés új szabályozása hiteltelenné tesz
minden más kormányzati intézkedést, és ebben ők nem vesznek részt.
Mi volt az a változás, ami így
kiverte a biztosítékot? A parlament sürgősségi eljárásban tárgyalta és módosította
az információszabadságról
szóló törvényt. Ennek lényege, hogy gyakorlatilag csak a hivatalos szerveknek biztosítják,
hogy teljes körűen betekintsenek a közérdekű adatokba. Például az Állami
Számvevőszéknek (elnöke: Domokos László, Fidesz) és a Központi Ellenőrzési
Hivatalnak (elnöke: dr. Gaál Szabolcs Barna, a Fideszes Pokorni volt jegyzője).
Bárki más akarná megismerni a közérdekű adatokat, a megkeresett szervezet nem
köteles biztosítani az ugyanolyan mélységű és terjedelmű adatbetekintést.
Ráadásul ezt a megszorítást a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.
A törvény ilyetén módosítása több sebből vérzik. És nem csupán azért, mert
az ÁSZ-t és a KEHI-t is a Fidesz emberei vezetik. Ez „csupán” politika. A baj
ennél súlyosabb. Először is ez a törvénymódosítás Alaptörvénybe ütközik. Az ugyanis kimondja,
hogy „a közpénzekre és a nemzeti vagyonra vonatkozó adatok közérdekű adatok.” A
közérdekű adatokat pedig mindenki, hangsúlyozom, mindenki megismerheti. Nem
lehet különbséget tenni aszerint, hogy azok kiadását állami-, vagy civil
szervezet, sajtó, avagy magánszemély kéri.
Van azonban itt más gond is. Általános jogelv, hogy egy
törvény szövege és annak indokolása érdemben nem térhet el egymástól. Egy
törvényi indokolás célja mindössze az, hogy felfedje a jogalkotó szándékát,
„hogy bemutassa azokat a társadalmi, gazdasági, szakmai okokat és célokat,
amelyek a javasolt szabályozást szükségessé teszik, továbbá, hogy ismertesse a
jogi szabályozás várható hatásait.” Mindezt a jogalkotásról szóló törvényből
idéztem. Ehhez képest a fent idézett módosítás szövege és indokolása enyhén
szólva sem elégíti ki ezeket a követelményeket. Az indokolásba becsempészték,
hogy ha a közérdekű adatok kiadása iránti kérelem teljesítése jelentős
mértékben és hosszú időre akadályozná az adatkezelő működését, akkor a
megkeresett szerv nem teljesítheti a kérést. A magyar nyelv szabályai szerint a
„nem köteles teljesíteni” és a „nem teljesítheti” nem egészen ugyanazt jelenti.
Ugyancsak az indokolásba írták bele azt is, hogy a közérdekű adatokat birtokoló
szerv felhívhatja a kérelmezőt az igény pontosítására. Ez a lehetőség azonban a
törvény szövegében nem szerepel. Magyarul, az adatokkal rendelkező szervnek ezt
egyáltalán nem kell figyelembe vennie, hisz őt a törvény szövege és nem annak
indokolása köti.
Miután kiveséztük a törvénymódosítás hibáit, ne
feledkezzünk meg arról sem, hogy mikor és miért érezte halaszthatatlannak a
jogalkotó e módosítás bevezetését. Méghozzá soron kívüli eljárásban. Ugye nem
tűnik alaptalan és rosszindulatú feltételezésnek, hogy minderre azért volt
szükség, mert kitört a botrány a trafik pályázatok körüli anomáliák miatt: a civilek korábban már Navracsics Tibort is kérték, hogy ne támogassa a javaslat elfogadását. Ez nem jött
be. Az Együtt 2014-PM feljelentést tett
a dohány-kiskereskedelmi koncessziók odaítélése ügyében, az MSZP a legfőbb
ügyészhez fordult, több szervezet pedig még a parlamenti vita napján kérte
az adatokat mind nemzeti fejlesztési minisztertől,
mind a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt.-től, egyúttal kérték Péterfalvi
Attila, a NAIH elnökének állásfoglalását is az ügyben. Péterfalvi
megerősítette, hogy a civilek kérése jogos, a kért adatok kiadását a
törvénymódosítás ellenére sem lehet megtagadni.
A kormány korrupcióellenes munkacsoportjából kilépett szervezetek Áder Jánoshoz, a DK az ombudsmanhoz fordult azzal, hogy vizsgáltassák meg az
Alkotmánybírósággal, nem ellentétes-e a törvénymódosítás az Alaptörvénnyel. Most
a köztársasági elnöknél van a labda. Vajon visszapasszolja-e a parlamentek,
vagy továbbadja-e az Alkotmánybíróságnak? És vajon akar-e gólt rúgni az
Alkotmánybíróság?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése