hirado.hu |
Erről egy, a héten tartott konferencián sikerült
meggyőződnöm. Ám egyúttal arról is, hogy erre nem sok oka van. A konferencia a
bírósági határozatok nyilvánosságáról szólt. És ez a téma csak első pillantásra
tűnik szakmai kérdésnek. Állítom, a nyilvánosság, ezen belül az
igazságszolgáltatás átláthatósága minden állampolgárt érint. Ha a szakemberek
és a laikusok nem ismerhetik meg a bírói döntéseket, akkor nincs igazi bíróság
előtti egyenlőség, nincs egységes bírósági gyakorlat, nincs állampolgári
kontrol a
bíróságok felett és nincs megfelelő bizalom a bíróságok iránt.
A miniszterelnök-helyettes szerint ma már, sem itthon,
sem Európában senki sem kérdőjelezheti meg az igazságszolgáltatás
függetlenségét, mert a nyilvánosság révén az állampolgárok beleláthatnak az
ítélkezési munkába. Én azért venném a bátorságot ahhoz, hogy mindkét állítását
kétkedéssel fogadjam.
alfahir.hu |
Milyen nyilvánosság az, ahol az ítéleteket csak úgy lehet
közzétenni, hogy azokból a felek, a jogi képviselők, a bíró, az ügyész, a tanúk
és a szakértők nevét törölni kell? Ezt a műveletet hívják „anonimizálásnak”.
Miért is titok, hogy melyik bíró, melyik ügyész közreműködésével és kivel
szemben hozott ítéletet? Miért kell eltitkolni adott esetben egy közszereplő
nevét? Miért ne vállalhatná egy szakértő a nyilvánosság előtt is az általa
készített véleményt?
Az angolszász jogban, például az Egyesült Királyságban és
az Egyesült Államokban, mi több a Luxemburgi Bíróságon is az ítéletek nyilvánossága fontosabb, mint a
személyhez fűződő jogok túlzott védelme. Az USA-ban például nem csak az ítélet,
de főszabályként valamennyi bírósági irat is nyilvános. Nálunk a sajtónak nem
engedélyezik, hogy betekinthessen az iratokba. A Luxemburgi Bíróságon az ügy
neve azonos a felek nevével, továbbá az interneten közzétett ítéletben
valamennyi tisztségviselő és jogi képviselő neve is szerepel.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése