A Demokratikus Koalíció (DK) ezen a héten benyújtott egy, a
szabálysértési törvényt módosító javaslatot, amelynek sorsa – jogállami
keretek között – nem lehetne más, mit az, hogy azt a parlament
elfogadja.
Nézzük az előzményeket! A történet ott kezdődött, hogy a parlament
szabálysértéssé nyilvánította a „közterületek életvitelszerű lakásra
való használatát, illetve azt, ha valaki az ehhez használt ingóságokat
közterületen tárolja”.
Magyarul, a hajléktalanokat meg kell büntetni azért, mert az utcán élnek.
Az alapvető jogok biztosa emiatt az Alkotmánybírósághoz fordult,
mondván: ez a rendelkezés sérti az emberi méltósághoz való jogot,
kriminalizálja a hajléktalanságot, mint állapotot, élethelyzetet.
Mindemellett sérti a hajléktalanok személyes szabadságához való jogát,
ha e szabálysértés miatt elzárással büntetik.
Az Alkotmánybíróság egyetértett a benyújtott indítvánnyal és a
szabálysértési törvény – és még ehhez kapcsolódó más jogszabályok –
kifogásolt rendelkezését megsemmisítette. Indokolásában kifejtette: „a
hajléktalan személyek számára az, hogy közterületen élnek, egy rendkívül
súlyos krízishelyzetet jelent, ami különböző kényszerek hatására jött
létre, a legritkább esetben tudatos, átgondolt, szabad választásuk
következménye. A hajléktalanok elvesztették otthonukat és nincs
lehetőségük arra, hogy lakhatásukat megoldják, ezért valódi alternatíva
hiányában kénytelenek – miután ez az egyetlen nyilvános, mindenki
használatára nyitva álló terület – a közterületen élni.”
Figyelemmel azonban arra, hogy mire ez a döntés megszületett, már jó
néhány ilyen szabálysértési eljárást lefolytattak, néhány héttel később
az AB kiegészítette idézett határozatát azzal, hogy elrendelte: a
korábbi szabálysértési eljárásokat felül kell vizsgálni. Ez azt jelenti,
hogy ha korábban egy hajléktalant megbüntettek pusztán azért, mert az
utcán volt kénytelen élni, ezt a döntést – immáron az AB határozatának
tükrében – újból meg kell vizsgálni.
Ilyen előzmények után terjesztette be a DK törvénymódosító
javaslatát. Ennek az a lényege, hogy ha valakit korábban felelősségre
vontak olyan szabálysértés miatt, amelyet az AB utóbb megsemmisített, a
szabálysértési hatóság, vagy a bíróság hivatalból állapítsa meg, hogy az
illető mentesül a hátrányos jogkövetkezmények alól. A mentesítés azt
jelenti, hogy a korábbi büntetését úgy kell tekinteni, mintha meg sem
történt volna. A hivatalból eljárás pedig azt, hogy a mentesítést nem a
hajléktalannak kell kérnie, hanem azt a hatóságnak saját magától kell
azt megtennie.
A DK továbbá azt is javasolja, hogy a szabálysértési hatóság, illetve
adott esetben a bíróság – ugyancsak hivatalból – állapítson meg
kártérítést is az érintett részére az elszenvedett joghátrányok miatt.
Ilyen joghátrány lehet az időközben esetleg befizetett pénzbírság (bár
ez a gyakorlatban ritkán történik meg), vagy a kiszabott elzárás, hiszen
a hajléktalant alkotmány- és jogellenesen fosztották meg a
szabadságtól.
A törvénymódosító javaslat indokolásában a DK kifejti, hogy az
Országgyűlésnek le kell vonnia azt a következtetést, hogy a módosító
javaslatban írtakat el kell fogadnia, hiszen az AB határozata erre
egyértelműen kötelezi.
Nem is kétséges, hogy ez így igaz. Az már inkább kétséges, vajon
felül tud-e emelkedni a parlament azon a „megalázó” helyzeten, hogy a
javaslatot a DK nyújtotta be. És vajon túl tudja-e tenni magát azon,
hogy az AB megint elmeszelte egy jogellenes rendelkezését? Hiszen már
most azon törik a fejüket, milyen jogosítványok elvételével
csökkenthetnék még tovább az AB hatáskörét? Úgy tűnik, ilyen ötletekben
náluk sosincs hiány.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése